Lifestyle

CZY TO NA PEWNO CIEBIE NIE DOTYCZY?

Siedzimy z przyjaciółką i jej znajomymi w wegetariańskiej knajpie. Zaczynam rozmowę, że dieta wegetariańska, a przynajmniej zwiększenie częstotliwości roślinnych posiłków w diecie, ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Coś tam napomykam o ćwiczeniach, chorobach cywilizacyjnych i jedna osoba siedząca przy stole patrzy na mnie z oburzeniem…

Szkoda, że nie odpowiada „Tak, masz rację. Czytałam, że …” Albo „ale super- ja ćwiczę X/ uprawiam pływanie/ taniec/ wspinaczkę. A ty?”.

Nie, śliczna blondynka o dużych oczach, młodsza ode mnie kilka lat, spogląda na mnie trochę z odrazą a jej wyraz twarzy mówi „O Boże. Kolejna fit wariatka. TO MNIE NIE DOTYCZY”.

Myślisz sobie, że jesteś młoda/młody. Że jeszcze masz czas. W zasadzie może nawet trochę gardzisz jak ktoś rozpoczyna rozmowę na takie tematy.

Nie masz w zasadzie o tym pojęcia, ale odcinasz się zupełnie.

To tak stało się nagle modne- ale Ciebie to nie interesuje, nie ulegasz trendom. Wyglądasz całkiem nieźle : jesteś szczupły albo przynajmniej apetycznie zaokrąglony ale przecież nie jest z Tobą tak źle jak z Kaśką/Zośką/Adamem. Oni wyglądają fatalnie. Mogliby przecież coś ze sobą zrobić.

A ta cała Chodakowska/ Lewandowska ? Albo zdjęcia zewsząd wyrzeźbionych sylwetek?

Pewnie myślisz, że to powierzchowne…

Poza tym jak tu bawić się bez alkoholu, słonych przekąsek albo lodów kilka razy w tygodniu? Szczególnie w wakacje…

Pewnie widziałeś te śmieszne obrazki w Internecie, że Ewę Chodakowską ćwiczy się tak, że ona poci się na ekranie a ty siedzisz na kanapie.

Faktycznie, śmieszne ale…

30 minut – to minimalna dawka aktywności fizycznej na dobę. Im dłużej siedzimy, tym większe ryzyko, że dopadnie nas choroba, także ta nowotworowa.”

Badania epidemiologiczne, badania w zakresie patofizjologii i genomiki oraz badania kliniczne wykazują, że nadmierna masa ciała (nadwaga i otyłość) jest ważnym czynnikiem ryzyka 14 najczęściej występujących nowotworów. (…) Poza tym stwierdzono, że otyłość, podobnie jak niedożywienie, zmniejsza szanse na skuteczne leczenie choroby nowotworowej (remisję, wyleczenie), natomiast zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy, chorób układu sercowo-naczyniowego (zawał, udar, nadciśnienie tętnicze), pogarsza jakość życia chorych i zwiększa ich umieralność ostrzega prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ).

Będąc tak obojętnym wobec zdrowej diety oraz regularnej aktywności pracuje się nie tylko na nowotwór ale też na (m. in.) : zawał, amputację nogi lub zaburzenia erekcji.

Długość życia uległa wydłużeniu, świat się zmniejszył komunikacyjnie, stoi przed nami otworem. Czy chcesz za 20-30 lat doświadczać tych niedogodności, o których napisałam powyżej?

Spróbuj zwizualizować siebie z owrzodzeniem na nodze, albo z zaburzeniami potencji. Niefajnie, prawda?

Na kogo wtedy będziesz narzekać? Wszystko zależy od Ciebie.

Zapracuj dla sylwetki, dla dobrego samopoczucia, dla pewności siebie, dla ZDROWIA.

Trzeba wziąć sprawy w swoje ręce JUŻ, TERAZ. Dla zdrowia nie ma „od jutra”.

Rusz się, rusz innych.

Oczywiście- każdy fanatyzm jest niebezpieczny – dlatego zmiany wprowadzajmy stopniowo i powoli.

Poczytaj o zdrowym sposobie odżywiania. Możesz zacząć od spacerów, hulajnogi, rolek- zakochaj się w jakimś rodzaju aktywności fizycznej i baw się nią. A potem? Bądź z siebie dumny, że wziąłeś sprawy w swoje ręce i robisz wszystko, co w Twojej mocy by być „lepszą wersją siebie” i by nie być… kaleką.

 

————————————————————————————————————————————————-

Podstawy merytoryczne:

http://ncez.pl/dla-mediow/informacja-prasowa-na-temat-ii-narodowego-kongresu-zywnosciowego

http://gazetalekarska.pl/?p=34283

a także dużo, dużo książek medycznych m.in. „Choroby wewnętrzne” A. Szczeklika

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *