Najważniejsze jest tu i teraz, czyli „Poszukiwanie autentycznego życia w nurcie Gestalt”

Można odnieść takie wrażenie, że szczęście ostatnio stało się modne.

Coraz większą wagę przykłada się do jakości życia, coraz głośniej o tym, jak zdobyć stan satysfakcji ze swojej egzystencji. Hygge, różne psychologie życia, zewsząd napływające cytaty psychoterapeutów.

Hedonizm? Nie sądzę.

Tymczasem, i w medycynie coraz głośniej o „quality of life”. Medycyna już nie jest tylko przedłużaniem życia, jest także dbaniem o poziom zadowolenia pacjenta tj. uśmierzeniem jego bólu, usunięciem ograniczeń zewnętrznych i wewnętrznych.

Ja natomiast , zgodnie z jedną z zasad psychoterapii Gestalt, myślę, że człowiek jest odpowiedzialny za siebie. Dlatego też wciąż powinien on szukać wciąż swojej drogi, drogi do zdrowia, spełnienia i satysfakcji.Ja znalazłam kilka wskazówek właśnie w psychoterapii Gestalt. Uchylam i dla Was trochę wiedzy.

A nuż, skorzystacie, zainspirujecie się do lepszego :).

Główne czynniki, od których zależy nasze szczęście wg terapii Gestalt:

1) SAMOŚWIADOMOŚĆ

To jacy jesteśmy, co czujemy, myślimy i robimy jest kluczem do lepszego życia. Coraz trudniej jednak uświadomić sobie samych siebie. Ciągle gonimy za celami: za lepszym mieszkaniem, lepszymi wynikami na treningu, w pracy lub na uczelni. Żyjemy w plątaninie planów i rzeczy „do zrobienia”. O ile łatwo przychodzi nam nazwanie naszych myśli, trudniej uświadamiamy sobie nasze emocje, zachowania. Warto nad tym popracować. W natłoku myśli, zadań, zatrzymać się i zapytać siebie: dokąd zmierzam, co czuję i kim jestem?

2) CAŁOŚCIOWOŚĆ

W terapii Gestalt nie uznaje się podziału na ciało i duszę. Na człowieka składa się ciało, umysł, emocje, zachowania. . Człowiek zdrowy to taki, dla którego ważne są zarówno jego emocje, jak i czyny i myśli. Zaniedbanie któregoś z elementu naszej osobowości, lub organizmu w sensie fizjologicznym prowadzi do problemów natury psychicznej lub inaczej to ujmując- psychosomatycznej.

3) JESTEŚMY ODPOWIEDZIALNI

Jesteśmy odpowiedzialni za swoje życie, szczęście, zdrowie. Dużo łatwiej zrzucić winę na los, Boga, czy innych- co niestety często robimy ale według autora tej szkoły psychoterapii, Fritza Presla, na wszystko, co w życiu ważne trzeba sobie zapracować.Oczywiście nie jesteśmy odpowiedzialni za wszelkie tragedie niezależne od nas, ale możemy wybrać to jak na nie zareagujemy. Człowiek odpowiedzialny za siebie to taki, który wie o swojej decyzyjności i robi krok dalej, ku lepszej przyszłości.

4) POTRZEBY SĄ WAŻNE

Bycie świadomym swych potrzeb i sposobów ich realizacji jest kluczem do zadowolenia.

5) NIE OCENIAMY CZŁOWIEKA JAKO DOBREGO LUB ZŁEGO

Człowiek jest i tyle.Nie możemy nikogo oceniać, w tym własnej osoby. Takie podejście pozwala spojrzeć na siebie z dystansem i bez wartościowania pomóc zaakceptować siebie. Ta zasada dotyczy również emocji- wszystkie one są bowiem niezbędne do zachowania równowagi psychicznej.Złość, strach, euforia. WSZYSTKIE. Terapia Gestalt kładzie nacisk na to, że zdrowy człowiek nie musi być cały czas radosny i szczęśliwy, lecz żyje teraźniejszością i akceptuje wszystkie swoje uczucia.

6) NAJWAŻNIEJSZE JEST „TU I TERAZ”

Jedyne to co jest dostępne naszym zmysłom to rzeczywistość. Życie pełnią życia opiera się na tym , co jest teraz a nie co było lub być powinno.

7) WZAJEMNE POWIĄZANIA/RELACJE

Człowiek nie jest samotną wyspą i nigdy nie będzie.Ważne jest zrozumienie naszych relacji z otoczeniem, z lokalną społecznością, rodziną, znajomymi.Tutaj terapeuta nie jest postrzegany jako osoba zdolna do uleczenia klienta, sam klient również nie jest w stanie się uzdrowić. LECZNICZA JEST RELACJA, która ma być szczera i głęboka.Jak wszystkie relacje w życiu z bliskimi nam osobami.

8) POJĘCIA FIGURY I TŁA

Pewne rzeczy są dla nas zawsze albo figurą albo tłem. To znaczy , że będąc głodni naszą figurą będzie pożywny posiłek, a tłem np. czytanie książki.  Możemy też czuć się „tłem” w czyimś życiu, co może powodować dyskomfort psychiczny.Ważne jest by mieć dużo wartości, jednak ich realizacja zawsze powinna opierać się na zasadzie figur i tła. Zawsze jedno zadanie powinno być ważniejsze od drugiego.

9) CZŁOWIEK MA NATURALNĄ ZDOLNOŚĆ DO DOMYKANIA CAŁOŚCI

Należy nauczyć się kończyć rzeczy niedokończone, by w pełni czerpać z teraźniejszości.

10) ROLA SAMOREGULACJI

Sami możemy odzyskać równowagę nie tylko na poziomie fizjologicznym ale też psychicznym np. poprzez wybuch śmiechu, złości czy wycofanie się, w zależności od zapotrzebowania na bodźce. To znaczy, że terapia przyspiesza poprawę życia ale sami też jesteśmy w stanie przywrócić równowagę naszego istnienia.

 

Jeśli Was zaciekawiłam polecam książki Jorge Bucaya, pracującego w podejściu Gestalt i książkę, z której skorzystałam pisząc ten wpis: „Między psychologią, psychoterapią i filozofią praktyczną. Poszukiwanie autentycznego życia w nurcie Gestalt” autorstwa Marioli Paruzel- Czachury.

1 reply on “ Najważniejsze jest tu i teraz, czyli „Poszukiwanie autentycznego życia w nurcie Gestalt” ”
  1. Bardzo się cieszę że poruszasz temat psychoterapii. Myślę że wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę jak ważne jest analizowanie swoich zachowań i myśli żeby zachować równowagę i zdrowie psychiczne. Wg mnie również w psychiatrii powinno się kłaść większy nacisk na ten sposób leczenia, bo tabletki nie są w stanie załatwić wszystkiego a czasem nawet można się bez nich zupełnie obejść i wyzdrowieć dzięki poukładaniu sobie w głowie.
    Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *